Monday, May 21, 2012

Importance of gear and transmission lubricants

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To  the  uninitiated, lubrication of  gears  seems  so simple  that  little thought  need  be  given  to  it. However , lubricating  engineers   and  most  people  concerned  with  the  lubrication  of  machinery  are  well  aware   of  the  importance  of  proper  gear  compounds  applied  in  the  correct  manner. The producers  and  many  of  the  consumers  of  lubricants  realize  that  the  manufacture  and  application of  satisfactory  gear  lubricants  involves  considerable  knowledge  and  a  lot   of  background.
To  illustrate  this  latter  point, one only  need   cite  the  cost   and  work  involved  in  an  approval  test  for  a  single  multipurpose  or  automotive  gear  lubricant. Such  qualification  work  requires  about  250  man  hours  and  is  seldom  completed  in  less  than  4  to  24  weeks  at   a  cost  of  approximately  $ 1500. This includes   not only bench tests   but also operation   of cars on proving   grounds. Such testing   has  been  considered   so  important  by  both  the  automotive   industry  and  the   U.S. Government   that  a  large  part  of   the  approval    work  was  delegated   to  two  of   the  most prominent   Research  Institutes  in  the  United  States. More  recently  some  of  the   personnel  of  these  organizations, who  were  engaged   in  lubricant   approval  testing, have  formed  independent  companies.
Production  figures  for  gear  and  transmission  lubricants  are  available  from  surveys  made  by  the  National    Lubricating  Grease  Institute  during  the  past  few  years. While  thy  judge  the  assembled   figures   to  be  about  60  per   cent  accurate  for   gear   lubricants, even  the  corrected   figures   probably  err  on  the  lower  side. Thus, in  the  case  of  gear  and  transmission  lubricants,  oils  classified   under  other  headings  find  their  way  into  gear   boxes. Likewise, lubricating   greases   applied   to   gears   are    not designated as   such   in   tabulation. Also, export    and   import proportions of   gear   oils     are   not   available.  In spite of   this, the figures   shown   in. Table are    indicative   of   the   volume   of    gear    oils   used    annually
The  greatest   proportion  of  gear  and  transmission  lubricants  are  used  in   automotive  and  farm  equipment. Noll, ^8  a  few  years  ago,  suggested  that  passenger  cars  will  average 7  gallons  of  motor  oil  per  year  and  that  4   to  4 ½    Per   cent   of  transmission  and  rear   axle   lubricant ( exclusive  of  automatic   transmission  fluids)   to  motor  oil  gallonage    was  representative. However, the  present  recommendations   of  automotive  manufacturers  are  toward  longer   service  of  gear oils,  even   extending   to   the  life  of   the   car.  The ambition is to provide sealed   cases   for such lubricants. In many instances drain plugs have been   eliminated   from   gear   cases.  Such moves, of course, influence the amount   of   gear oils   used. This   is countered   by  the constantly   increasing  number  of  vehicles  in   use.
Since  trucks  and  buses  have  larger   gear   cases  and  also  account  for  mileages   of  at  least   ten   times   that   of  passenger   cars,   such   vehicles  may   well   consume   a  larger   amount   of   gear   oils  than  do   automobiles. For example, some   truck   axle   cases   hold   45 pints   of fluid.
Farm equipment   and industrial   machinery   are   also   large   consumers   of   gear   lubricants. Thus, Ford Tractors, series 600   and 800, have combined    capacities    of   gear   and   transmission   cases    of 15   to 19 quarts    of   fluid. While a considerable   amount   of straight    mineral oil is used   as gear   lubricants, products containing additives   predominate.  Since Beard    Listed  the  total  extreme   pressure  agents   used  in   this  country   as  50,000,000  pounds  and  stated   that  the  average  dosage  was  5  to  10  per  cent, 7 ½ per  cent  can  be  taken  as  an  average. This then would account   for a   total   EP   gear   oil   production   of   about   660,000,000 pounds, 85,000,000 gallons, or 2,000,000 barrels. Whatever   the  total ,  gear  and  transmission  lubricants   are   so   essential   for  industry   and   transportation   that   they  are  worthy  of  consideration

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